Ämnet musikteori är stort och komplicerat. Det behöver inte vara komplicerat och jag har skapat en resurs som går igenom allt du behöver veta för att vara en kompetent musiker, låtskrivare och producent.
Vad gör en fantastisk melodi catchy?
Innan du kan göra fantastiska melodier måste du förstå vad som gör en melodi populär och minnesvärd.
Ju mer ”catchy” melodin är, desto större är chansen att den fastnar i en lyssnares huvud i flera dagar. En låts popularitet och säljbarhet beror till stor del på dess förmåga att vara catchy och sjungbar av lyssnaren vid första lyssning.
När du kikar närmare i detalj på vad som gör minnesvärda melodier, ser du att de har följt liknande riktlinjer. Det här är inte nödvändigtvis ”trick”, utan inbyggda sanningar i musikteorin och hur vi människor uppfattar musik.
Var avsiktlig med motivskrivning
Ett motiv är ofta en kort och rak melodisk fras som upprepas ofta. Det introduceras vanligtvis i början av låtar. Ändå kan det också vara potent för en refräng i popmelodier.
När du sätter dig ner för att skriva din egen melodi blir motivet din ”guldklimp” som bär din sång.
Ett utmärkt motiv innehåller två huvudkomponenter:
- Repetition
- Variation
Repetition finns vanligtvis i rytmiska mönster. Medan variation finns i valet av noter.
Det kommer dock att finnas tillfällen då du vill ändra rytmen något och behålla tonerna desamma.
Kom ihåg att när du skriver ett motiv, kom på olika sätt att variera något.
Om du misslyckas med detta och fortsätter att upprepa samma melodiska och rytmiska mönster, kommer ditt motiv att bli tråkigt.
Akustiken i bakgrundsspåret är ett bra exempel på ett motiv. Lyssna också på refrängens sångmelodi och hör upprepningen och variationen.
Förstå harmoniska och icke-harmoniska toner
Harmoniska toner är tonerna inom en ackordföljd som spelas.
Till exempel, om du spelar ett C-dur ackordförlopp, skulle tonerna vara C, E och G, vilket skulle vara de harmoniska tonerna.
Lyssna på hur de harmoniska tonerna skapar en känsla av upplösning och lätthet.
Icke-harmoniska toner, å andra sidan, skulle vara de toner som finns i skalan men inte en del av det underliggande ackordet.
De gröna prickarna är de icke-harmoniska tonerna i detta ackord. De kommer att skapa spänning när de spelas över detta ackord (röda prickar)
Känner du spänningen i de icke-harmoniska tonerna över detta C-dur-ackord?
Våra öron vill att icke-harmoniska toner ska lösas till sin närmaste harmoniska ton.
Detta kommer att skapa en känsla av upplösning och förutsägbarhet i en låt. Men låtskrivare som förstår den naturliga biologiska spänningen som skapas inom en person när tonen inte löser sig låser upp låtskrivarhemligheten bakom bra melodier.
Dessa melodityper bör användas sparsamt och smakfullt eftersom för mycket kan irritera den genomsnittlige lyssnaren.
Nästa gång du skriver en versmelodi, försök att avsluta den på en icke-harmonisk ton. Lös sedan upp spänningen som skapas av l i refrängmelodin för att verkligen få den att poppa!
Frågor och svar melodiskrivning
Ett annat sätt att förstå detta koncept med harmoniska och icke-harmoniska toner är att se dem som frågor och svar. När du använder icke-harmoniska toner i slutet av din melodi skapar du frågor. Lyssnaren kommer att känna att något inte är komplett och vill ha en lösning på den musikaliska frasen.
När du avslutar din melodi på en harmonisk ton skapar du ett svar. Detta skapar upplösning hos lyssnaren, och de kommer att uppfatta melodin som komplett.
De första 4 takterna slutar på en fråga, medan de sista 4 takterna slutar på ett svar. Lyssna på skillnaden i hur det får dig att känna.
Försök att skriva en melodi över ett ackordförlopp
Att skriva melodier över ackord är det enklaste sättet att få idéer.
Det kan vara till hjälp att skriva melodiidéer över ett instruments ackord.
Oavsett om detta är ett piano, gitarr eller mjukvara VST, att ha en ackordförlopp som redan är kartlagt på ett instrument kommer att hjälpa dig med din melodiskrivning.
Om du kämpar med att skriva ackordförlopp finns det några fantastiska onlineresurser som du kan använda för att hjälpa dig med det här steget. Min favorit är Hookpad från HookTheory.
Dela in din melodi i fraser
En musikalisk fras är ett kort avsnitt av en låt.
I 4/4-takt är varje uppsättning av fyra fjärdedelsnoter sin egen fras eller takt. Så det skulle då finnas en grupp med fyra fraser/staplar.
Hur vi uppfattar musik i allmänhet bygger på upprepning och förtrogenhet. Genom att dela upp dina musikaliska fraser i mindre delar hjälper det dig att skriva kortare melodier (motiv) och experimentera med små iterationer genom hela fraserna.
Det här tipset är lättare att visualisera om du arbetar inom en digital ljudarbetsstation (DAW) på grund av den rutnätsbaserade naturen.
Bryt ner dina melodier efter frasen som visas här. I en DAW kan du enkelt ordna om eller skriva om block
Skapa din musikaliska frasering för block 1, lägg sedan till en liten variation för block 2, gå tillbaka till melodin i block 1 för block 3, sedan något helt annat för block 4.
Denna process kommer att göra en melodi mer spännande och förutsägbar, nödvändig för att få en låt att fastna i någons huvud.
Experimentera med ackordförändringarna inom fraserna och se hur det förändrar melodin i musiken. Olika ackord kan verkligen förändra känslan av dina melodiska idéer.
Spara en ton till refrängmelodin
Denna teknik innebär att du undviker en viss tonhöjd tills du träffar refrängen. Detta fungerar bra om du sparar den toniska tonen (grundtonen) till refrängen.
Om du dansar runt tonikan i versmelodin och sedan slår den i refrängen, ger du din publik en stor utdelning. Detta kommer att göra din melodi mer spännande och catchy.
Det här tipset fungerar eftersom tonikan är fokuspunkten för din låts melodi och är den mest stabila och tillfredsställande tonen i skalan.
Tänk på det här låtskrivartipset som en förebild till ditt klimaks ögonblick av refrängen.
Använd durskalorna
De flesta melodier i en poplåt kommer att använda durskalor. Du kanske inte vill skriva popmelodier, och det är okej.
Det finns dock en anledning till varför poplåtar blir kända, och det är för att durskalor är mycket bekanta för vanliga lyssnare.
Den här typen av våg är också otroligt flexibel. Den har alla ingredienser du behöver för att uttrycka många olika sorters känslor och göra fantastiska låtar.
För att förstå stora skalor, tänk tillbaka på grundskolans musikklass.
Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Ti, Do.
Detta är den stora västernskalan.
När du lär dig durskalor upptäcker du också nycklarna till mer sofistikerade skalor som musiklägen och mollskalor.
Experimentera med att skriva melodier genom att arrangera om dessa vokaler i olika ordningsföljder och se vad du kan hitta på.
Använd den pentatoniska skalan för val av not
Den pentatoniska skalan är en typ av musikskala som bara har fem toner.
Namnet kommer från det antika grekiska ordet ”Penta”, som betyder fem.
Den härrör från durskalan och kan vara antingen moll eller dur.
Fördelen med att använda den pentatoniska skalan när du skapar en ny melodi är att det är utmanande att få en kombination av dessa toner att låta dåligt.
Så länge ackorden som spelas är inom tonarten kommer du snabbt att skriva en bra melodi.
I alla tonarter är de pentatoniska tonerna 1, 2, 3, 5 och 6.
Detta var en snabb förbättring med hjälp av pentatonik. Det finns inte en sur ton i gänget!
Skriv i steg och hoppar över
Melodier är ”musikaliskt smaksatta” baserat på avståndet (intervallen) mellan två toner.
En stegvis rörelse är inte mer än en halv eller hel stegförändring i melodin. Medan ett överhopp är ett större hopp mellan toner, större än ett helt steg.
Stegen är mer förutsägbara och sammankopplade.
Skip är mer öppna och kan skapa mer kraftfulla ljud och melodier.
För en allmän tumregel skulle du försöka använda stegvis skrift i dina verser och hoppa över i refrängen.